Kuten huomattu, rakastan listoja..ja noita leffa- musa biisejä miettiessäni tuli mieleen ihan hyvä latinolista johon ei sisälly niitä jo listaamiani elikkä esimerkiksi:
1. Los amantes de circulo polar, Napapiirin rakastavaiset, Julio Medem, Espanja, 1998
Vähän mystinen leffa, ohjaajan muutkin leffat vilisevät vähän mystisiä ja yliluonnollisia elementtejä..kuvattu muuten, lähinnä loppupuoli leffasta myös Suomessa, Rovaniemellä. Sehän on nimessäkin, napapiiri..
2. Y Tu Mama Tambien, Ja äitiäs kans,Meksiko, 2001
Meksikolainen road-movie, kahden jätkän ja aikuisen naisen "pakomatka" ei minnekään, komediaa mutta myös draamaa, tarinaa ystävyydestä ja sen päättymisestä, myös kuolemasta.
3, Maria llena de Gracia, 2004, Kolumbia
Nuori Maria ajautuuu huumeiden salakuljettajaksi, ja joutuu vaikeiden ratkaisujen eteen..
4. El secreto de sus ojos, Argentiina, 2009
Argentiinan "likaisen sodan" ajoissa ja nykypäivässä kulkeva draama, loppupuolella muuttuu enemmän murhamysteeriksi.
5. No Se Lo Digas A Nadie, Älä kerro kenellekään, Peru/Espanja, 1998 Francisco j. Lombardi
Nuori homopoika "etsii itseään" machoisän, tyttöystävän ja oman seksuaali-identiteetin löytämisen puristuksessa.
6. La Nana, Chile, 2009
Kotiapulainen chileläisessä yläluokan perheessä on osansa valinnut, eikä hyväksy uusia kilpailijoita reviirilleen.
7. Isä Amarron rikos, El Crimen de Padre Amarro, Meksiko, 2003
Nuori pappi ( Ihana Gael Garcia Bernal) aloittaa kirkasotsaisena ensimmäisessä papin paikassaan kunnes rakastuu ja moraali joutuu liian kovalle koetukselle..
8. La vida es Sillbar, Elämä on vihellystä, Kuuba, 90-luku
Kolmea eri tarinaa kuljettava leffa Havannan maisemissa, nuori ballerina haluaa roolin, kalastaja ja turistityttö kohtaavat
9.Voces Inocentes, Viattomat äänet, Meksiko/Usa/Puerto Rico 2005 , ohjaus Luis Mandoki
Järkyttävä kuvaus El Salvadorin sisällisodasta 80-luvulta, ja pojista jotka 12-vuotissyntymäpäivänään revitään kesken lapsuuden sotilaiksi.
10. El Norte, Britannia/USA 1984, ohjaus Gregory Nova
Guatelmalalais-sisarukset lähtevät köyhyydestä vaikealle matkalle pohjoiseen, etsimään onneaan Amerikasta, mutta kaikki ei mene ollenkaan niin kuin pitäisi.
Kaikki erinomaisia ja ehdottomasti katsomisen arvoisia leffoja!
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.