Jeanette aloitti uransa jo 60-luvun lopussa, hän on syntynyt Lontoossa 1951 ja tuli 70-luvulla kuuluisaksi erityisesti biisillä Por que te vas, joka soi Carlos Sauran, espanjalaisen elokuvaohjaajan, elokuvassa Cria Cuervos, 1976, suomessakin nähty nimellä "Korppi sylissä". Biisi soi ahkerasti radiossa 70-luvun loppupuolella ja siitä tehtiin parikin versiota suomeksi, ja kuuntelin sitä jo silloin, mulla oli se nauhoitettuna vanhalle c-kasetille. 80-luvun alkupuolella, kun luin espanjaa, kuuntelin sitä uudelleen mutta kielitaito ei vielä riittänyt juurikaan sanojen ymmärtämiseen, niinpä kutsuin silloin luokallani olleen chileläisen (kuinka ollakkaan) vaihto-oppilaan, Manuelin meille ja soitin biisin, annoin kynän ja paperia ja käskin kirjoittamaan sanat ylös. Opettelin ne ulkoa, ja kyllä ne sen jälkeen pysyivät päässä, niin että vielä lähes parikymmentä vuotta myöhemmin muistin laulun lähes sanasta sanaan, ja edelleenkin. Jossain vaiheessa 90-luvulla löytyi divarista Jeanetten "Palabras, promesas"-levy, ja kului vielä monta vuotta, kun historia toistui, ja aloin uudelleen kuunnella tuota levyä, ja pyysin, tälläkin kertaa, chileläistä kirjoittamaan biisien sanoja paperille, tosin tälläkertaa olin osan jo osannut kirjoittaa itse. Ostin myöhemmin Jeanetten kokoelmalevyn Espanjasta, ja sillä on myös ihan oma merkityksensä, se on toinen niistä levyistä joka oli mukanani synnytyssalissa, ja erityisesti biisi "Callate Nina" tuo sen päivän hyvin mieleen..

http://www.youtube.com/watch?v=bcBXozNv2Tc

http://www.youtube.com/watch?v=SLxrrE6wC5I

Hoy en mi ventana brilla el sol

y el corazon
se pone triste contemplando la ciudad

porque te vas.

Como cada noche desperte

pensando en ti

y en mi reloj todas las horas vi pasar

porque te vas.

Todas las promesas de mi amor se iran contigo.
me olvidaras
me olividaras.
Junto a la estacion hoy Ilorare idual que un nino

porque te vas
porque te vas

porque te vas
porque te vas

porque te vas.

Bajo la penumbra de un farol

se dormiran
todas las cosas que quedaron por decir

se dormiran.

Junto a las manillas de un reloj

esperaran
todas las horas que quedaron por vivir

esperaran

Todas las promesas de mi amor se iran contigo


 

Janette Anne Dimech, musicalmente conocida como Jeanette (Londres, 10 de octubre de 1951), es una cantante británica naturalizada española, intérprete de temas musicales cantados en español, pero también en catalán, inglés, japonés, portugués , alemán y francés. Ha realizado siete álbumes con gran éxito consiguiendo más de 60 discos entre oro, platino y diamante.[1] con incalculables ventas millonarias mundiales.[2] además de presentaciones y dúos con estrellas como Julio Iglesias, José Luis Perales,[3]Mocedades, Sacha Distel, Raphael, Formula V entre otras propuestas como Camilo Sesto y Michael Jackson quienes querían trabajar con ella cosa que rechazo pues ella no sentía afinidad con la música de ellos dos.[4] Últimamente ha ofrecido su imagen para el video clip de uno de sus éxitos en la voz del cantante Enrique Bunbury poniendo un tanto la mística de este clip

Jeanettella on monia hyviä biisejä, mutta yksi ehdottomia suosikkejani on "Soy Rebelde", siinä on hyvät sanat, luulen ja muistelen että se on joskus 70-luvulla, tuona käännösiskelmien kulta-aikana, myöskin tehty suomeksi, mutta valitettavasti en ainakaan nyt muista kenen laulamana.

http://www.youtube.com/watch?v=qemBa7LAftk

Yo soy rebelde porque el mundo me ha hecho así
porque nadie me ha tratado con amor
porque nadie me ha querido nunca oir
Yo soy rebelde porque siempre sin razón
me negaron todo aquello que pedí
y me dieron solamente incomprensión
Y quisiera ser como el niño aquel
como el hombre aquel que es feliz
Y quisiera dar lo que hay en mí
todo a cambio de una amistad
Y soñar y vivir
y olvidar el rencor
y cantar y reir
y sentir sólo amor
Yo soy rebelde porque el mundo me ha hecho así
porque nadie me ha tratado con amor
porque nadie me ha querido nunca oir
Y quisiera ser como el niño aquel
como el hombre aquel que es feliz
Y quisiera dar lo que hay en mí
todo a cambio de una amistad
Y soñar y vivir
y olvidar el rencor
y cantar y reir
y sentir sólo amor
lalalalalala...
lalalalalala...
lalalalalala...

"No Digas Nada" on myös kaunis "erobiisi", jonka Jeanette levytti bändin, Pic.Nicin kanssa:

http://www.youtube.com/watch?v=c04mhdEPdyo


Ja lisää Pic-Nicin kanssa, hippimusaa..

http://www.youtube.com/watch?v=id-h1eZE1JI&feature=related