On tietenkin Pedro Almodovar, syntynyt 1949 Espanjassa. Lukaisin juuri tuossa läpi Wikipedian listan elokuvista, filmografian, ja totesin että olen nähnyt kaikki elokuvat, ja levyhyllyssä myös ovat lähes kaikki, ihan ekaa Pepi, Luci, Bom ja muut tytöt, sekä viimeistä, Särkyneet syleilyt, lukuunottamatta.

Olen oikeastaan digannut kaikista, mutta oma kolmen kärki näyttää tältä:

1. Hable con ella, Puhu hänelle, 2002

2. Todo sobre mi madre, Kaikki äidistäni, 1999

3. La flor de mi secreto, Salaisuuteni kukka, 1995

Eka on supersupersuosikkini, jota en ole vielä kyllästynyt katsomaan, enkä kyllä kakkostakaan, mutta ehkä ykköstä katsoessani itken enemmän...kolmas aloitti varsinaisesti Pedron "vakavien" elokuvien kauden. Se oli suosikkini niihin aikoihin kun opettelin espanjaa elokuvista, ja on tullutkin katsottua useaan kertaan, niinkuin kyllä noi kaksi muutakin.

Hable con ellassa pääosassa on Javier Camara, joka esittää sairaanhoitaja Benignoa.

"Kaikki äidistäni" leffan pääosassa esittää niinikään sairaanhoitajaa, ihana Cecilia Roth:

Salaisuuteni kukassa loistaa Pedron vakiotähti, Marisa Paredes:

"Puhu Hänelle" on elokuva kahdesta miehestä ja heidän naisistaan, jotka makaavat koomassa. Päähenkilö, sairaanhoitaja Benigno (Javier Camara) rakastuu kohtalokaasti kauniiseen tanssijatyttöön, Aliciaan. Marco, toimittaja, puolestaan ihastuu härkätaistelija Lydiaan. Näiden kahden miehen tiet ristetyvät ja he ystävystyvät, ennenkaikkea heitä yhdistää rakkaus, joskin hyvin erilainen, näihin naisiin. Almodovarin nerous näkyy hänen suhtautumisessaan henkilöihinsä, kuten Benignoon, suurella hellyydellä ja ymmärryksellä, inhimillisen ymmärtämisellä. Joka muulle maailmalle on kauhistuttavaa ja tuomittavaa, voi ollakin täysin luonnollista ja ainoa mahdollinen tapa osoittaa olevansa olemassa.

http://www.youtube.com/watch?v=vXvW6aLoyh8&feature=related

Benigno ja Marco, sekä heidän naisensa, Lydia (on muuten laulajana paremmin tunnettu Rosario Flores) sekä Alicia

Benigno ja Alicia

Lydia ja Marco

Yllä: Vasemmalla Catarina, (ihana Geraldine Chaplin) joka esittää Alician baletinopettajaa, sekä Alicia

Kaikki äidistäni kertoo sairaanhoitaja Manuelasta, joka suuren menetyksen jälkeen tekee matkan menneisyyteensä. Tämä leffa on tietyllä tavalla "sisarelokuva"  "Huonon kasvatuksen" (La Mala Education") kanssa, tämä on nimittäin naisten elokuva, miehiä ei elokuvassa juuri näy, (toisin kuin "Huonossa kasvatuksessa, siinä ei taida olla naisilla yhtään roolia) ja nekin vähät jotka näkyvät ovat taustalla, enemmän tai vähemmän "epämiehiä", kuten dementoitunut isukki tai transulta seksiä vonkaava teatterityyppi. Tämä leffa on naisten juhlaa, mutta se ei suinkaan tarkoita että naisetkaan olisivat "täydellisiä naisia", pikemminkin päinvastoin. Mutta kuten aikaisemmin sanottu, Pedro suhtautuu taas henkilöihinsä suurella ymmärryksellä ja hellyydellä, niinpä aidsiin sairastunut nunna herättää vain myötätuntoa, eikä tissit teettänyt naiseksi itseään leikellyt La Agradokaan vaikuta mitenkään oudolta, vaan on hyvin "autentica" kuten monologissaan kertoo. Ystävyys, naisten välinen solidaarisuus ovat mielestäni leffan teemoja.

http://www.youtube.com/watch?v=5XtVegQE91o&feature=related

"Una es mas autentica, cuanto mas se parece a lo que ha soñado a su misma" lopettaa Agrado monologinsa, eli "Ihminen on sitä aidompi, mitä enemmän hän muistuttaa sitä joka unelmoi olevansa",

http://www.youtube.com/watch?v=dWzIhiza8ok

Salaisuuteni kukassa (La flor de mi secreto) päähenkilö Leo on keski-ikäinen kirjailija, jonka avioliitto voi huonosti ja turhautunut Leo tylsistyy odottaessaan jatkuvasti miestään ulkomailta kotiin. Kriisi puhkeaa, kun Leolle paljastuu että mies haluaa erota, ja että tällä on kaiken huipuksi ollut suhde hänen parhaaseen ystävättäreensä..aluksi näyttää siltä että viina ja lääkkeet ovat ainoa tapa selviytyä, mutta onneksi löytyy muitakin tapoja..Marisa Paredes esittää loistavasti epätoivoista naista, leffassa soi pari loistavaa biisiä, joista toisen laulaa  Bola de Nieve:

http://www.dailymotion.com/video/x1g29s_la-fleur-de-mon-secret-ay-amor_music

Ja toinen biisi, http://www.youtube.com/watch?v=juXzz24USDU&feature=relatedChavela Vargas ja "La ultima gota"

 En usko hetkeäkään, että yksikään hetero(mies) ohjaaja pystyisi ohjaamaan ja kuvaamaan naisia niinkuin Almodovar, hänen elokuvissaan nainen on todella nainen, yht aikaa vahva ja heikko, mutta myös neuvokas ja itsenäinen, olipa sitten äiti, vaimo, rakastajatar, prostituoitu, nunna tai hirviö, mitä tahansa. Todo sobre mi madressa tämä korostuu, kun miehistä ei yksinkertaisesti ole mihinkään, mutta eipä heitä siinä leffassa kauheasti tarvitakaan. Ainoa "mies" joka leffassa esiintyy, on transseksuaali Lola, "jolla on miehen ja naisen pahimmat puolet" kuten Manuela elokuvassa toteaa.